20 juni 2019 - Mixa spenaten - bästa sättet att få i sig lutein

Antioxidanten lutein, som bland annat finns i mörkgröna grönsaker, har visat sig ha en inflammationsdämpande effekt i kroppen. Nu visar ny forskning från Linköping Universitet att för att få i sig lutein genom spenat – en av de grönsaker som innehåller mest av antioxidanten – är det bästa tillagningssättet att mixa den i en juice eller smoothie.


Rosanna Chung, postdoktor vid Linköpings Universitet, forskar på hur så kallad ”functional food” – livsmedel med hälsofördelar – kan minska inflammation och oxidativ stress hos hjärtpatienter. För Svenska Juiceföreningen berättar hon om hur hon kom att fokusera sin forskning på just lutein.
 
”I en av mina andra studier jämförde jag de antiinflammatoriska effekterna av olika karotenoider, och kom fram till att lutein är en av de mest verksamma antiinflammatoriska substanserna för patienter med hjärt- och kärlsjukdomar. Efter det valde jag att fokusera på att studera lutein”, berättar Rosanna.
 
Lutein finns mycket av i bland annat i grönkål, purjolök, broccoli, spenat och andra gröna blad, och är lätt att få i sig om man äter varierat. Men hur antioxidanten påverkas vid tillagning har inte tidigare undersökts. Rosanna är huvudförfattare till den nya studien som publicerats i tidskriften Food Chemistry, där forskarna jämfört olika vanliga tillagningssätt av spenat, exempelvis stekning, ångkokning, kokning, värmning i mikrovågsugn, blanda i smoothie eller ha i sallad. Forskarna såg att ju mer spenaten hettades upp, ju mer försvann luteinet.
 
Det bästa sättet var att ha spenaten i en smoothie eller juice. Rosanna berättar varför: ”Lutein lagras i växternas struktur. För att lutein ska kunna tas upp av kroppen behöver växtstrukturen brytas ner. Genom att ha spenat i smoothie mixas bladen till små bitar, vilket frigör luteinet. Sen är ju lutein en lipid, vilket innebär att det inte kan lösas upp av vatten. I studien såg vi att naturliga emulgeringsmedel från mjölkprodukter hjälper kroppen att absorbera luteinet. Eftersom smoothies ofta innehåller någon mjölkprodukt är smoothie det bästa sättet att maximera luteinintaget.”
 
Rosanna Chungs forskning fokuserar på patienter med hjärt- och kärlsjukdom, men luteinets anti-inflammatoriska egenskaper skulle också kunna ha många andra positiva hälsoeffekter.
 
”Kronisk inflammation är ett vanligt tillstånd vid många andra sjukdomar såsom diabetes och övervikt. Så lutein kan ha en positiv effekt även på dessa sjukdomar. Vidare tros antioxidanter kunna sakta ner åldrandet. Det får framtida forskning utvisa”, avslutar hon.

 
”Liberation of lutein from spinach: Effects of heating time, microwavere heating and liquefaction”, Rosanna W.S. Chung, Per Leanderson, Nelly Gustafsson, Lena Jonasson, (2018), Food Chemistry, Volume 277, 30 March 2019, Pages 573-578, publicerad online 3 november 2018, doi: 10.1016/j.foodchem.2018.11.023